Как руската пропаганда използва форума „Дневник“ за дезинформация – свят



© Ройтерс

Вероятно редовните читатели на „Дневника“ си спомнят априлската история, в която описахме как руският сенатор си припомни, че България е съюзник на Хитлер, и аргументирахме това със статия от нашия уебсайт, цитирана в руската платформа. Думите му бяха насочени изключително към руската аудитория и всъщност бяха коментирани във форума под статията.

Именно този пропаганден модел – руски или проруски тролове, запълващи форумите на 32 видни медии в Европа и САЩ – беше описан този месец в проучване на университета в Кардиф. В първата част, с предварителни заключения, авторите на Института за изследване на престъпността и сигурността описват мащабна и систематична кампания от средите на Кремъл за заливане на форуми под статиите на тези медии с провокативни проруски и антизападни медии . работата с текстове очевидно върви.

От една страна, тези, които публикуват във форумите, са едни от първите коментатори, които се забелязват от другите и задават тона на форума. Самите те имат няколко профила, чрез които или „харесват“ и допълнително хвалят първото изразено мнение, или продължават да подхранват раздразнението на критиците си, за да отклонят разговора от същността на публикацията и да натрупат „материал“ за пропаганда. в Русия мразя в чужбина.

В доклада се казва, че опитите на bulgarianm military.com да създаде англоезични версии на това „подобряване на коментарите“ са били неуспешни.

За руската аудитория това става чрез портала InoSMI.ru, продукт на голямата финансирана от държавата медийна група Russia Today. Такъв беше случаят с въпросната статия, която е цитирана от сенатор Алексей Пушков. Там името му е „българи: руснаците ще бъдат изтрити от лицето на земята, преди да знаят откъде да изстрелят своите ракети (Дневник)“. InoSMI.ru изобщо не заявява, че текстът дори не е в Дневника, а в Дойче веле, и повдига въпроса какво прави НАТО с Турция във връзка с нарастващата военна активност на Русия в Черно море. По -голямата част от излъчваното беше коментарът под него, с избрани пасажи, „предвиждащи поражението на Русия в случай на война с НАТО“.

Примери в доклада за това как публикациите на влиятелни западни медийни форуми се използват за изкривяване на възприятието на преобладаващото мнение за или против Русия

Примери в доклада за това как публикациите на влиятелни западни медийни форуми се използват за изкривяване на възприятието на преобладаващото мнение за или против Русия

Два по -скорошни случая

В момента последното споменаване на „Дневника“ в InoSMI.ru се свързва със смъртта на министъра на извънредните ситуации на Русия Евгений Зинчев в резултат на инцидента. Няма и дума за това как сме предали тази новина, а по -долу са избрани по -малко от 10 коментара с обяснение в началото:

“Българските читатели наричат ​​смъртта на ръководителя на Русия в страните от ОНД Евгений Зиничев героична.” Всеки, който умре, опитвайки се да спаси живота на някой друг, заслужава уважение “, пише един. Друг припомня как жителите на Кемерово спасяваха деца, които бяха в опасност от горящ търговски център: „Нова Европа не може да разбере такива хора. „Разбира се, не мина без русофобски коментари.

Подобен подход беше използван и в превода на коментара на Христо Христов, публикуван на 5 септември в „Дневник“ (въпреки че цяла част от текста му липсва и това редакционно решение на руснаците не се споменава никъде). Статията има уводна кутия:

“Както е известно, българското царство е било съюзник на Германия по време на Втората световна война. Производството и материално-техническите ресурси на страната са били използвани от нацистите за водене на война срещу СССР. Твърди авторът на” Дневника ” , недоволен от факта, че Съветският съюз през септември 1944 г. обяви война на България “.

Христо Христов е уважаван бивш наш колега (и това е посочено в края на коментара му), но въпреки че не е работил в Дневника от 12 години, на две места е ясно посочено, че текстът му е предназначен за неговия уебсайт desebg .com, InoSMI. ru го пропусна. Като бележката “Разделът „Анализ“ представя различни гледни точки, изразените мнения не съвпадат непременно с редакционната позиция на „Дневника“. Никой от Русия не поиска редакцията ни да попита дали споделяме тезата, изложена в коментара.

Последната публикация, създадена във форума

Последната статия, създадена във форума „Дневник“ на платформата, уж представлява „Всичко, което заслужава превод“

Какъв е подходът на руските тролове

Директорът на Института за изследване на престъпността и сигурността професор Мартин Инес, ръководител на програмата за изследване на комуникационния анализ с отворен код (OSCAR), коментира:

„Тази кампания на влияние е особено важна поради международния си обхват и сложната и координирана манипулация на широк кръг медии, уебсайтове и социални мрежи. Като краде коментарни секции на западни медийни марки, тя успява да представи своята пропаганда като доказателство за популярното мнение. Западните медии, които проверихме, са особено уязвими към този тип манипулации, когато не се вземат мерки за сигурност за предотвратяване, възпиране или откриване на този вид дейност. Троловете могат лесно да превключват между личности и идентичности, което технологията всъщност позволява. ”

Сред медиите, обхванати от анализа, са имена като британския The Daily Mail; Daily Express и The Times; American Fox News и Washington Post; Френски “Figaro”; Немски Der Spiegel и Die Welt и италиански La Stampa. Друго атакуващо българско заглавие е “Fakti.bg”. Почти винаги едно и също заглавие се използва за манипулиране на руска и рускоезична публика: „Le Monde написа …“, „Читателите на Fox News казват …“ и т.н.

Графика от анализа на конкретна статия във Великобритания

Графиката за анализ на конкретна статия в британския Daily Mail показва как коментарите на проруските тролове (червени точки) във форума (овални с плътна линия) са подбрани за съставяне на статия, подвеждаща руснаците. Сините точки в овала са коментарите на „нормални“ читатели, които са пропуснати в руското издание.

Подробният анализ показва, че прокремълските коментатори постоянно променят своята самоличност и местоположение, като един се променя 69 пъти и 549 пъти от създаването му през юни 2020 г., казват авторите на доклада от Кардиф.

“В доклада се казва, че има доказателства за координация между държавните руски медии и публикации, свързани с неправителствената Патриотична медийна група, която следи и използва коментарите на въпросните читатели.”

Но също така се казва, че руската кампания, която започна преди много години, беше драматично засилена през 2018-2019 г. и подобрена по такъв начин, че „хакването“ на форуми като част от функционирането на медийната екосистема прави почти невъзможно да я обвиним. ако се използват само публични данни. „Ето защо е жизненоважно медийните компании с удобни за потребителя страници да бъдат по-прозрачни за това как се борят с дезинформацията и да бъдат по-активни в предотвратяването й.“

„Форумът на„ Дневник “в момента е най-голямата платформа за изразяване на мнение на читателите по текстовете в България, където средно 3000 публикации се публикуват ежедневно,” обясни Велислава Попова, главен редактор, в статия на седмичник „Капитал“, New Booty на руските тролове. „Със сигурност има тролове сред хилядите потребители – имам предвид платените коментатори, които са активни по различни теми в определени моменти“, добави тя. Включително защото „дори и поредица от публикации или група потребители да изглеждат като тролове, има няма гаранция, че ще бъдат платени или организирани. ”Според Попова„ Дневникът ”се опитва да подобри умереността и работи по проект, използващ изкуствен интелект.

ПСР Евгений Пригожин – близък до Владимир Путин и наложен от санкциите на САЩ и ЕС за поддържане на т. Нар. Фабрика за тролове, както и News Front, свързан с руското контраразузнаване, са директно споменати в доклада на няколко места. В България, която се счита за третата най -активна атака след Великобритания и САЩ, българската версия на Newsfront е особено влиятелен източник. Този сайт не е обявил собственик или адрес и връзките с него са само по имейл. Разделът „За нас“ в малко неуспешно преведен текст от руски, наред с други неща, гласи: това е оръжие за масово унищожение, което Западът използва срещу всички нас в следващото поколение агресивна война ”.

Source