Как Русия сее лъжи за коронавирус – свят



Руската държавна телевизия е един от основните източници на дезинформация за пандемията Covid-19. Пропагандата, използвана от антиваксистите и привържениците на конспиративните теории в Германия, идва от немскоезичния канал RT DE, съобщава Deutsche Welle.

Отдавна е известно и документирано, че руската пропаганда в САЩ, Германия и други западни страни умишлено се опитва да разпали определени негативни настроения. Настоящата пандемия предизвика необичайно количество конфликти и дискусиите за ограничаване на основните права и ваксинации водят до поляризация и дори радикализация в някои условия.

Именно тези конфликти руската пропаганда умишлено се опитва да разпалва. Институтът за стратегически диалог (ISD) и Reset анализира огромно количество данни, показващи, че RT DE е един от основните източници на информация за анти-аксерите и посетителите в Германия.

С видео срещу ваксини и мерки

Дори преди YouTube да блокира руските медии, изследователите анализираха ефективността на определени съобщения на RT DE относно Ковид-19, както и взаимодействията на посетителите с руския телевизионен канал. Изследователите стигнаха до заключението, че RT DE достига до много широка аудитория чрез YouTube, като 84 от първите 100 видеоклипа от началото на март до края на юли 2021 г. достигат над 100 000 гледания. А най-популярните от тях са гледани 1,2 милиона пъти.

От 100-те най-гледани видеоклипа на RT DE през този период, 67 бяха за Covid-19, а 61 от тях критикуваха противоепидемичните мерки в Германия, САЩ и други демокрации, както и отрицателни отзиви за „западните ваксини срещу коронавируса . Три видеоклипа бяха оценени като неутрални, а един положително отразяваше ситуацията с коронавируса в Русия.

Анализираните видеоклипове често съдържат подвеждащи или неверни твърдения за Covid-19, най-често под формата на изявления на съмнителни „експерти“, които не могат да бъдат проверени.

Авторите на руския пропаганден доклад отбелязват, че много истории на RT DE се движат „в сива зона между дезинформацията и правото на свободно изразяване. Те често се занимават с „обвинения и факти, произволно извадени от контекста“.

Експертите разгледаха и извадка от немскоезично съдържание, публикувано в социалната мрежа Telegram от десни екстремистки кръгове и привърженици на теориите на конспирацията. В заключението се казва, че тук RT DE също беше един от най-популярните източници на информация.

Обща критика към утвърдени институции и медии

„Чрез разпространението на информация за Covid-19, руският канал RT DE се превърна в неразделна част от онлайн общността на скептиците на Covid“, пишат авторите на изследването. Тези групи хора се доверяват на руската държавна телевизия RT. Във форумите им антипандемичните мерки вървят ръка за ръка с общата критика към „системата“, т.е. срещу утвърдени политически институции и медии.

RT DE не е лицензиран за Германия, но съдържанието му достига до потребителите чрез социалните медии. Само през 2021 г. руските държавни медии имаха бюджет от 1,2 милиарда евро, а през следващите няколко години се очаква да получат допълнителни 2,5 милиарда евро за разширяване на обхвата на дейност на RT DE в чужбина, се казва в доклада.

Source